Velkou změnou je výrazná redukce FKSP ze 2 % na 1 % v rámci konsolidačního balíčku, což v praxi naráží na velkou kritiku odborových svazů a organizací. Z 1 % je ještě striktně stanovena povinnost polovinu částky využívat na příspěvek na produkty spoření na stáří.

V červenci se uskutečnilo jednání zástupců odborových svazů rozpočtové sféry s ministrem Stanjurou, na kterém veřejně slíbil, že účelově vázanou část spoření na stáří v zákoně zruší. Odborové svazy uvítaly tento příslib, že od ledna 2025 by mělo dojít v oblasti FKSP ke změně tak, že z 1 % přídělu nebude povinné polovinu využívat na produkty penzijního spoření.

Bohužel do dnes není změna FKSP projedná Poslaneckou sněmovnou a ani schválena. To znamená, že s největší pravděpodobností od 1.1.2025 nebude změna FKSP platná. To by znamenalo komplikace pro zaměstnavatele. Ze zákona musí zaměstnavatel stanovit rozpočet a pravidla čerpání na začátku roku, tudíž by to bylo podle staré legislativy, kde je povinnost účelově vázat nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu k 1. 1. daného roku na produkty spoření na stáří zaměstnanců.
Kdyby změna měla být např. k 1. 3. 2025 (nebo 1. 7. 2025), není jasné, jak by zaměstnavatel rozpočet tvořil a jak by se řešily zůstatky z vázané části z roku 2024?!?
Očekáváme tedy od MF jasné stanovisko a budeme vyžadovat, jak postupovat v případě, že příslušné změny v souvislosti s FKSP se nestihnou do konce roku 2024 schválit.

ZO OS ČMS v Praze 17.12.2024

By admin

Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru